• facebook
  • grooveshark
  • linkedin
  • pinterest
  • twitter
  • youtube

10 bronnen voor content ideeën – Case Snowboots

Waar haal je de inspiratie vandaan voor goede website content? Deze vraag komt elke website eigenaar een keer tegen. Zelf ben ik onlangs een website begonnen over snowboots en deel ik graag 10 bronnen voor content inspiratie.

1. Youtube – Striuppz voor je snowboots

De eerste bron waar je altijd terecht kunt voor goede content ideeën is Youtube. Zoek met de zoekfunctie op het keyword van jouw website (in mijn geval het woord ‘snowboots) en bekijk welke video’s je tegenkomt. Wanneer de resultaten te algemeen of te commercieel zijn kan het nooit kwaad om het zoekwoord te verfijnen met modifiers als ‘review’, ‘explained’ of ‘how to’. In mijn geval was dat dus ‘snowboots review’ en ‘snowboots explained’. Wanneer de website niet over producten gaat maar diensten dan zijn deze modifiers wat minder handig, maar zijn er ongetwijfeld andere verfijningen die tot een beter resultaat leider. Mijn zoektocht leidde tot een snowboots review filmpje over de ‘Stiruppz‘. Dit zijn een soort bretels voor je jeans zodat ze niet opstropen wanneer je snowboots draagt.

2. TWITTER – UGGS ALS SNOWBOOTS?

Twitter is een bron van inspiratie voor goede content die ook nog eens actueel is en veel bezoekers kan opleveren. Het gaat namelijk om echtegebruikersmeningen en over onderwerpen die nuactueel zijn. Met de handige ‘Advanced Search’ functie kun je eenvoudig relevante tweets tevoorschijn toveren. Wanneer je in de zoekbox bovenaan Twitter een zoekopdracht uitvoert (bijvoorbeeld ‘snowboots’) krijg je op de resultatenpagina met daarop een link ‘refine results‘. Er opent een venster waar je woordcombinaties kunt invoeren, een taal kan selecteren en zelfs een sentiment kan selecteren. Via Twitter kwam ik erachter dat er veel mensen zich afvroegen of Uggs geschikt zijn als snowboots en daarom heb ik daar een post over geschreven.

3. ANALYTICS – SNOWBOOTS MAAT 47

Google Analytics is niet alleen geschikt om bezoekers statistieken bij te houden, maar kan ook een enorme bron van inspiratie voor goede on page content zijn. Er zijn verschillende rapporten uit Google Analytics die je kan gebruiken (bijvoorbeeld het rapport Pagina’s) maar zelf gebruik ik graag het rapport met het overzicht vanzoekwoorden. Dit kun je vinden onder Verkeersbronnen > Bronnen > Zoeken > Organisch. Zo viel mij op dat er veel op snowboots i.c.m. een bepaalde maat werd gezocht. De bouncerate van dit bezoek was echter hoog. Toen ik verder op de zoekwoorden in dook viel mij op dat het vooral de grote maten waren (snowboots van maat 46-48) die een hoge bouncerate hadden. Ook bleek dat er weinig info over was op het web en relatief veel op gezocht werd (zie Google Adwords Keyword Tool verderop). Vervolgens heb ik een artikel geschreven oversnowboots in maat 47 en heb het websitebezoek op dit zoekwoord flink zien stijgen!

4. GOOGLE SUGGEST / AUTOCOMPLETE – SNOWBOOTS DAMES, HEREN, KIDS

Google Suggesties voor wanneer je begint met ‘Snowboot’

Google Suggest, de zoekopdrachten die googlesuggereert wanneer je een zoekopdracht intypt, kunnen je op ideeën brengen voor nieuwe content. Die aanvullingen zijn gebaseerd op zoekopdrachten die veel worden uitgevoerd, actueel zijn of eerder door de gebruiker zijn ingegeven. De ideeën die je uit de autocomplete function haalt zijn dus sowiesoactueel en veel gezocht (op een enkele uitzondering na). Tip: schakel Google Instant uit(via het tandwieltje rechtsbovenin Google > Google Instant niet gebruiken > Voorkeuren opslaan) en start met zoeken vanaf de Google homepage. Op die manier worden meer suggesties getoond dan wanneer Google Instant aan staat. Voor mijn snowboots website bevestigde deze informatie mijn keuze om de website op te delen in snowboots voor dames, heren en kids.

BLOG SEARCH – SNOWBOOTS INFO, GEEN SHOPS

Wanneer je googelt op een onderwerp, zeker wanneer je onderwerp product gerelateerd is, zijn de resultaten die je terugkrijgt veelal weinig informatief. Niet echt handig om inspiratie op te doen voor een uitgebreid artikel. In het geval van snowboots zijn de eerste tien resultaten voornamelijk shops en prijsvergelijkers die snowboots verkopen. Een tip is dan om Google Blog Search te gebruiken. Hiermee doorzoek je enkel blogs in plaats van alle soorten websites. Blogs hebben vaak de neiging om meer informatief te zijn en volledige en uitgebreide informatie te bieden. Een goed startpunt om goede content te schrijven! Naast een goed startpunt voor content is de Blog Search ook handig voor het vinden van relevante linkpartners.

5. CONCURRENTEN

Een voor de hand liggende bron van inspiratie is het bekijken van concurrenten voor content ideeën. Zoals je begrijpt is deze  bron voor het bedenken vanunieke content niet zo sterk. De content van concurrenten kan je echter wel op ideeën brengen voor betere en meer specifieke content. Je kan ook kijken wat concullega’s schrijven over jouw onderwerp. In het geval van snowboots zijn dat websites van bedrijven als Wehkamp, Zalando en Brandos. Zij zijn vaak goed op de hoogte van ontwikkelingen in de markt en delen nieuws wat relevant is voor jouw onderwerp of niche.

6. GOOGLE.COM – MEER RESULTAAT, MEER KWALITEIT

Het gebruiken van Google.com als voor inspiratie klinkt wellicht wat vreemd (hiervoor gaat het toch ook over Google?), maar met dit punt bedoel ik het zoeken van ideeën in een andere taal. Wanneer je in Google.com op snowboots zoekt krijg je veel meerresultaten dan in Google.nl. De kwaliteit van deze artikelen en websites is vaak ook beter omdat wanneer de conurentie groter is, het moeilijker is om bovenaan te komen. In mijn zoektocht naar content inspiratie over snowboots kwam ikdeze website tegen. Wat een verschil met de Nederlandse websites! Inspirerend voor je eigen website, maar ook voor goede onderwerpen. Uiteraard kun je ook andere talen bekijken, afhankelijk van je talenknobbel. Let wel op dat je ze niet door Google Translate gooit en online plaatst: dit levert een slechte gebruikerservaring op en zal uiteindelijk ook negatieve gevolgen hebben voor je rankings in Google!

7. KEYWORD TOOL – MAKKELIJK EN SNEL!

Resultaten van de KWT voor het zoekwoord ‘snowboots’

De meest bekende bron van inspiratie voor Killer Content is natuurlijk de Google Adwords Keyword Tool (hier te vinden). Je voert een zoekwoord in en Google laat de zoekvolumes zien en oppert relevante suggesties. Er zijn wel een paar zaken om op te letten wanneer je de Google Adwords Keyword Tool gebruikt. Probeer altijd in te loggen met je Adwords account. Dit voorkomt dat je Captcha’s in moet voeren en zorgt dat wanneer je de zoekwoorden download de bijbehorende zoekvolumes van alle maanden worden weergegeven. Zoals je begrijpt is het zoekvolume op snowboots in juni niet zo hoog als in december. Stel de optiesgoed in (taal, land, apparaat), kies voor de juiste match type en ga uit van het lokale maandelijkse zoekvolume.

8. OFFLINE – ARTIKEL OVER SNOWBOOTS IN SPITS

Voordat je verdrinkt in de mogelijk online, kijk ook eens naar offline. Pak eens een krant, tijdschrift of boek en probeer daar informatie te vinden over het onderwerp waar je graag over schrijft. Zij zitten met hetzelfde ‘probleem’ in hun zoektocht naar goede content. Vaak wordt de content niet online geplaatst en, met een juiste bronvermelding, is het een eenvoudige en waardevolle aanvulling op jouw website. In mijn geval kreeg ik van een collega een Spits in mijn handen geduwd met daarin een uitgebreid artikel over snowboots. Wanneer ik ooit nog eens om content verlegen zit, pak ik die krant erbij en lees ik het artikel door op zoek naar nieuwe inspiratie om over snowboots te schrijven.

9. FAMILIE, VRIENDEN & COLLEGA’S

Zoals hierboven beschreven kreeg ik van een collega een Spits met een artikel over snowboots. Wanneer ik nooit gezegd had dat ik met een website over snowboots bezig was, had hij die krant waarschijnlijk nooit bewaard. Laat daarom altijd aan anderen wetenwaar je over schrijft, of vraag ook eens direct om input. Handige vragen zijn: Wat zou je nu graag willen weten over … (bijvoorbeeld snowboots)? Of nog beter: Welke informatie vind je dat er ontbreekt op het web over …? etc. Vaak levert dit snel leuke tips en inspiratie op voor het schrijven van content voor jouw website.

10. GOOGLE SEARCH OPERATORS – PDF’S OVER SNOWBOOTS

Met Google kun je heel erg specifiek zoek, alleen weten veel mensen dit niet. Er zijn veel functies die dit mogelijk maken zoals Search Operators enBoolean operators. Gemakshalve heb ik ze in de titel maar even onder de noemer search operators geschaard. Om je een beter idee te geven hoe je deze operators kan toepassen staan hieronder een aantal voorbeelden (tussen de brackets [] staat de bijbehorende zoekopdracht):

  • PDF’s zijn vaak informatiever en rijker van content dan webpagina’s. Zoek daarom eens op pdf’s: [ snowboots filetype:pdf ]
  • Sluit eens woorden uit om je zoekopdracht relevanter te maken. Content over snowboards vind ik niet interessant: [snowboot -snowboard]
  • Wanneer je een goede bron hebt gevonden, probeer dan eensvergelijkbare sites te vinden. Wie verkoopt er bijvoorbeeld naast Wehkamp nog meer online? [related:wehkamp.nl]

AANVULLINGEN?

Natuurlijk zijn er nog veel meer bronnen om inspiratie op te doen! Heb je bijvoorbeeld de ultieme search operator gevonden om goede content te vinden? Post vooral een suggestie in de comments, dan zal ik deze post regelmatig bijwerken. Succes met het schrijven van goede content!

1 Comment

  1. Tips voor het creëren van content · July 27, 2013 Reply

    […] is met een beetje goede wil vaak echter vrij eenvoudig om nieuwe inspiratie te vinden. Stel dat je bijvoorbeeld een website hebt waar snowboots worden verkocht en op zoek bent naar […]

Leave a reply