• facebook
  • grooveshark
  • linkedin
  • pinterest
  • twitter
  • youtube

BMW Z4 kopen – Waar let je op?

bmw_z4_aankoop_checklistWanneer je een BMW Z4 op het oog hebt en een proefrit wil gaan maken, is het slim om goed voorbereid op pad te gaan. In deze post staan de punten die ik meegenomen heb in de voorbereiding op een proefrit / aankoop. Het is een hele lap tekst, maar ik hoop dat je aan het einde van het artikel wat wijzer bent geworden. De punten zijn onderverdeeld in de volgende hoofdstukken:

  • Vooraf
  • Exterieur
  • Motor
  • Interieur
  • Proefrit
  • Voor de aankoop

Vooraf

Vooraf is het handig om een aantal punten paraat te hebben.

Zaklampje
Neem een zaklampje mee om plaatsen te kunnen bekijken waar weinig licht komt. Kijk bijvoorbeeld eens op de bodemplaat en controleer of daar geen olie of koelvloeistof op lekt.

Koude motor
Zorg dat de motor koud is wanneer je een proefrit maakt. Wanneer de verkoper de motor al warm heeft laten draaien betekent dat vaak dat er iets te verbergen is zoals een motor die moeilijk wil starten. Mocht de motor toch voorverwarmd zijn en de auto bevalt, maar dan een nieuwe afspraak om de motor koud te starten en een tweede proefrit te maken.

Daglicht
Bekijk de auto in daglicht. Tl verlichting of showroomverlichting geeft vaak niet een eerlijk beeld van de auto. Zeker bij het bekijken van het plaatwerk, deuken, steenslag en haarscheuren in de bumper (botsingschade) is bij daglicht veel meer te zien. Stop tijdens de proefrit ook eens op een parkeerplaats om de auto bij een andere lichtinval te bekijken.

Vragen naar schade
Vraag de verkopende partij vooraf naar schade aan de auto. Tijdens het inspecteren van de auto kun je dan controleren of je naar waarheid bent voorgelicht.

Vragen naar onderhoud
Een aantal zaken zijn niet te zien aan de buitenakant van de BMW Z4. Daarom is het belangrijk om naar de onderhoudshistorie van de auto te vragen. Doe dit vooraf zodat de verkopende partij zich voor kan bereiden. Vraag naar:

  • De ‘boekjes’: hierin staan de kleine beurten (olie) en grote beurten
  • Rekeningen: wanneer er rekeningen zijn waarin het onderhoud staat beschreven is dit mooi meegenomen
  • Remolie; deze moet elke twee jaar worden vernieuwd
  • Accu: wanneer deze recent is vervangen is dat gunstig

Expert
Het is altijd slim om iemand mee te nemen die verstand heeft van auto’s. Wellicht ken je iemand die al een Z4 bezit of ben je bevriend met een monteur. Naast de extra expertise is het fijn om iemand te hebben waarmee je kan sparren en die je objectief kan houden. Daarnaast zie je met z’n tweeën altijd meer dan alleen.

Verzekerd tijdens proefrit
Vraag even na of en hoe je verzekerd bent tijdens een proefrit. Anders zou een proefritje vrij duur kunnen worden.

Rijbewijs
Neem een rijbewijs mee. Soms wordt hier een kopietje van gemaakt voordat je een proefrit mag maken.

Optielijst
Alle opties die “af fabriek” fabriek zijn geleverd zijn geregistreerd bij BMW Nederland. Je kan via de dealer / handelaar waar je je proefrit wil maken vooraf deze lijst opvragen om een goed idee te krijgen van wat er wel en niet aan opties op de Z4 zit,

Exterieur

Let bij het beoordeling van het exterieur/buitenkant van de BMW Z4 op:

Bodemplaat
Door de lage ligging van de BMW Z4 heeft de bodemplaat van zichzelf al veel te lijden. Toch geeft de slijtage van de bumper en de onderlaag van de bumper een aardig beeld van het rijgedrag van de vorige eigenaar. Veel slijtage is vermoedelijk onvoorzichtig rijgedrag.

Plaatwerk
Controleer het plaatwerk. Kijk eerst langs de oppervlakten van de auto om vervormingen en deuken ontdekken. Kijk ook of je kleurverschillen kunt ontdekken. Wanneer dit het geval is betekent dit dat er delen zijn overgespoten wat vaak op aanrijding of ernstige schade duidt. Open vervolgens de motorkap en de kofferbak om te controleren of er zaken overgespoten zijn. Ook onder de rubbers zijn eventuele reparatiewerkzaamheden duidelijk te zien. Controleer daarna op krassen, roest, steenslag en andere onregelmatigheden. De randen parallel aan de motorkap vormen een soort luchtkanalen waardoor deze randen vaak er gezandstraald uitzien. Dit kan al na 20.000 kilometer voorkomen. Laat dit repareren door de verkopende partij (wel vakkundig!) of gebruik het als onderhandelingspunt. Hetzelfde geldt voor andere onregelmatigheden. Open ook even de portieren, controleer de dorpels en inspecteer de ruiten op putjes, butsen en barsten.

Lampen
Wanneer je de auto rondloopt om het plaatwerk te controleren, kijk dan ook meteen even naar de lampen. Zijn deze nog intact? Vooral de mistlampen voor kunnen door steenslag beschadiging oplopen. Wanneer ze dof zijn kunnen/moeten ze wellicht gepolijst worden. Controleer of alle lampjes werken (groot licht, richtingaanwijzers, etc)

Velgen
Bekijk de toestand van de velgen. Wanneer deze veel stoeprandschade hebben is dat mogelijk een onderhandelingspunt of iets dat je moet (laten) repareren. De 105 spaakvelgen, populair voor de Z4, zijn erg gevoelig voor roest.

Remschijven en remblokken
Controleer hoever de remschijven zijn versleten. Dit is eenvoudig te controleren door met je nagel te voelen hoever ze zijn ingesleten. Wanneer de remschijven roestig zijn betekent dit dat de Z4 waarschijnlijk veel stil heeft gestaan. Schadelijk is het niet – na een paar keer rijden en remmen is het grootste deel van de roest weg – maar het kan een verkoopverhaal bevestigen of ontkrachten. De remblokken zijn bij voorkeur ook niet te ver versleten. Het vervangen van remschijven en remblokken is duur, dus vraag zeker even na wanneer ze voor het laatst zijn vervangen.

Banden
Wanneer je de banden bekijkt, probeer dan aan de volgende zaken te denken. Banden voor de BMW Z4 zijn duurder dan voor een gemiddelde auto. Wanneer de banden goed zijn en nog een tijdje mee kunnen scheelt dat voor de portemonnee. Wanneer en 2,5 mm of minder profiel over is zijn de binnenkort aan vervanging toe. Tussen de 3 à 4 mm kunnen normale banden (voor winterbanden geldt een ander verhaal) nog 20 tot 30 duizend kilometer mee bij een normale rijstijl. Let ook op het slijtagepatroon van de banden. Het liefst zie je een gelijkmatig slijtagepatroon. Dit duidt op goede uitgelijnde en gebalanceerde wielen.

Motor

Ontzettend belangrijk is natuurlijk de motor. De 6 in lijn maakt het rijden in de Z4 geweldig en tekortkomingen wat motor betreft kun je dus niet gebruiken :).

Motorkap
Open en sluit de motorkap een aantal keer. De hendel en de kabel zijn bekende zwakke punten van de Z4. De kap wordt hydraulisch open gehouden dus je hoeft niet op zoek naar een stokje.

Olie
Controleer het oliepijl. Een goede eigenaar zorgt dat de olie altijd goed bijgevuld is. De olie moet mooi vloeibaar zijn en geen schuim o.i.d. bevatten.

Vuldop
Draai ook even de vuldop van de motor af. Is deze van binnen mooi schoon? Dan is het goed. Wanneer je op de vuldop geel/wit schuim ziet moet je opletten. Dit kan komen van het rijden van veel korte stukjes (vermenging met vocht) of van een lekke koppakking waardoor er koelvloeistof in de motor lekt. Dit laatste is een dure reparatie maar komt gelukkig niet veel voor bij BMW Z4’s.

Ruitenwisserreservoir
Controleer de tank van de ruitenwisservloeistof of deze schoon is. Wanneer er aanslag op zit is dit geen ramp; het reservoir is goed zelf schoon te maken.

Bevestigingsbouten
Wanneer je toch de motorkap open hebt, controleer dan even hoe de bevestegingsbouten van onder andere de motor eruit zien. Wanneer deze veel slijtage vertonen (let ook op de verfstrepen) betekent dit dat er veel aan de auto geknutseld is. Wanneer vakkundig is dit niet erg, maar er wordt ook veel aangerommeld. Zeker de 3-liters zijn vaak het slachtoffer van gepruts door enthousiastelingen.

Interieur

Portieren
Wanneer je de portieren bekijkt open deze dan een aantal keer electronisch (met knopje uit sleutel), maar ook mechanisch. Wanneer je ook de reservesleutel kan testen is dat mooi meegenomen. Op de sleutel en in de BMW Z4 zit een knop om de achterklep te openen. Check ook of deze werkt. Open en sluit de portieren een paar keer en luister of alles solide klinkt. Wanneer je geratel o.i.d. hoort kan dit iets met de ramen te maken hebben. Bekijk ook de rubbers. Wanneer deze wat groene aanslag vertonen heeft de auto waarschijnlijk buiten gestaan. Opzich niet erg – een Z4 kan hier goed tegen – maar dit kan het verhaal van de verkopende partij bevestigen of ontkrachten.

Ramen
De elektrische ramen zijn een bekend zwak punt van de Z4. Open de ramen een aantal keer – zowel volledig als gedeeltelijk – en luister of je ratelige geluiden hoort. Wanneer dat het geval is zou het binnenwerk het binnenkort kunnen begeven. Het openen en sluiten moet soepel klinken zonder haperingen of rare bijgeluiden. Sluit daarna de ramen volledig, open het portier en voel aan de punt van de ramen. Wanneer er teveel speling opzit, kan dit ook duiden op een zwak binnenwerk. Als laatste check kun je de portieren een aantal keer openen en sluiten. Bij het openen zakt het raam een kleine centimeter en bij vlak na het sluiten keert deze weer terug in positie. Hierdoor sluit het raam waterdicht aan op het cabriodak. Deze functie wordt electronisch aangestuurd en deze electronica wil weleens een storing geven. Je merkt dit dan doordat bijvoorbeeld het raam spontaan volledig zakt bij het openen van het portier. Dit zou een defect relais kunnen zijn, maar wanneer je pech hebt moet er een elektronische module worden vervangen.

Schakelaars
Werken alle knopjes en schakelaars? Controleer dit door ze simpelweg allemaal in te drukken. Kijk of het display goed functioneert en vergeet ook niet de eventuele knoppen op het stuurwiel.

Lekkage
Een cabrio is nu eenmaal gevoeliger voor lekkage dan een normale auto. Let bij de Z4 op de volgende zaken om lekkage te ontdekken:

  • Voel onder de bijrijdersstoel en bestuurderstoel onder de bekleding (gewoon je hand ertussen steken). Is alles droog? Zo niet, dan is er wellicht een deurpanneel kapot en lekt er water langs de a-lijsten (vaak te verhelpen door rubberen strip te vervangen)
  • Kijk in de kofferbak onder de bekleding. Kijk of er in de accubak geen water staat. Wanneer dat wel zo is kan dat duiden op lekkage bij de elektrische motoren voor het dak. Het vervangen van deze motoren is een +1000 euro klusje dus let hierop. Bij de dakmotoren zit een waterafvoer dat het water via een slangetje naar beneden laat wegvloeien. Kijk of de bakjes / slangetjes verstopt zitten en vraag aan de verkopende partij of hij/zij de slangetjes wil schoonspuiten met lucht.

Radio & Navigatie
Werkt de radio? Werkt de cd-wisselaar (deze zit in het vak achter de armsteun)? Zijn de kaarten van de navigatie up-to-date?

Slijtage
Aan de slijtage van het interieur is veel af te lezen. Klopt de slijtage met de kilometerstand? Verschijnt er in het display bij de kilometerstand een stip in het scherm? Dan is er waarschijnlijk mee gesjoemeld. De stip geeft aan dat de stand niet correct is niet correct volgens ECU mileage recordings. Hoe zien de dorpels en het stuurwiel eruit? Hieruit kun je aflezen of iemand voorzichtig met een auto omgaat of niet.

Proefrit

En dan het moment van de waarheid: de proefrit! Neem je tijd, stop eens rustig op een parkeerplaats om de auto eens grondig te inspecteren. En, bij twijfel: niet doen! Denk bij de proefit aan het volgende punten:

Starten
Bij het starten van een auto kun je al veel te weten komen. Bij een koude motor komt in het begin altijd wat rook/damp uit de uitlaat. Na verloop van tijd, als de motor warm is, zou dit een stuk minder moeten worden. Is dit niet het geval, dan is er wellicht iets mis met de motor. Daarnaast moeten alle lampjes op het dashboard uit gaan nadat de Z4 gestart is.

BMW Z4 mankementen
Op  de verschillende blogs over BMW worden vaak een aantal typische BMW Z4 mankementen genoemd. Het lijkt soms alsof het bijna een russisch roulette is of je hiermee te maken krijgt. Mijn persoonlijke ervaring is dat dit echter wel meevalt. Ook bij navraag bij verschillende (officiële en niet-officiële) BMW dealers blijken deze defecten nauwelijks of niet voor te komen. Denk hierbij aan:

  • Sticky Steering: een stuurkolom die “magnetisch” aanvult bij kleine stuurcorrecties. Is de testen door op een parkeerplaats maximaal te sturen en dan het stuur los te laten. Als hier weerstand optreedt, dan er is wellicht iets aan de hand. Sticky Steering doet zich vooral voor bij hoge temperaturen (vanaf 30 graden) of als de auto lang in de zon heeft gestaan. Moeilijk te testen dus. Vergis je echter niet met het elektrisch stuurmechanisme wat in de BMW Z4 zit. Dit zorgt ervoor dat het stuurwiel meer weerstand geeft naarmate je snelheid hoger wordt. Dit is heel prettig aangezien je bij in het inparkeren lekker licht wil sturen en wanneer je met 130 over de snelweg zoeft de auto wel stabiel op de weg ligt.
  • Achtervering: de achtervering van de Z4 schijnt rond de 40.000 km er de brui aan te kunnen geven. Je hoort dit door geratel bij de achtervering tijdens het rijden.

Achterruitverwarming
Een kapotte achterruitverwarming kan een kostbare zaak zijn. Maar hoe controleer je nu bij mooi weer de achterruitverwarming? Hier is een trucje voor. Zet tijdens de proefrit de achterruitverwarming aan zodat  de “lijnen” in de ruit warm worden. Bij de stop op de parkeerplaats adem je een keer flink tegen de ruit aan. De damp die uit je mond komt moet rond de verwarmingslijnen sneller wegtrekken dan bij de rest van de ruit. Als dat gebeurt werkt de achterruitverwarming!

Airco
Vergeet tijdens de proefrit de airco niet aan te zetten. Een slecht functionerende airco is wellicht alleen een kwestie van bijvallen, maar in het ergste geval een duur onderhoud. Vraag eventueel na of bekend is wanneer de airco voor het laatst is bijgevuld.

Ruitenwissers
Check of de ruitenwissers, de ruitenwisser sproeiers werken en of de tank met ruitenwisservloeistof schoon is (geen aanslag). Is dat wel het geval, dan is het goed zelf schoon te maken, maar een goed onderhouden auto zal ook een schone ruitenwisservloeistoftank hebben.

Remmen
Tijdens een remproef kun je veel leren over een auto. Een remproef is simpelweg een keer flink de rem intrappen als je voldoende snelheid hebt. Let bij de remproef op het volgende:

  • Remt de auto goed?
  • Remt de auto in een rechte lijn?
  • Remt de auto gelijkmatig zonder te horten en te stoten?
  • Voel je het stuur trekken tijdens het remmen?
  • Hoor je rare (bij)geluiden tijdens het remmen?

Wanneer je iets opvalt, vraag dan aan de verkopende partij om het op te lossen. Vaak is het de afstelling van de auto of versleten onderdelen. En nu we het toch over remmen hebben: controleer ook even of de handrem het doet.

Schakelen
Schakelt de auto goed en soepel? Is de koppeling niet bijna versleten? Dit kun je testen door 50 te gaan rijden in de 5e versnelling en vervolgens te accelereren. Komt die auto niet van zijn plaats, dan is waarschijnlijk de koppelingsplaat op. Een versleten koppeling grijpt ook veel hoger aan dan normaal.

Let tijdens de proefrit ook op het algehele rijgedrag van de Z4. Rijdt deze rechtdoor wanneer je het stuur loslaat? Zo nee, dan moeten de wielen waarschijnlijk uitgelijnd / gebalanceerd worden. Zit er speling op het stuur? En praktische zaken zoals: werkt de cruisecontrol?

Voor de aankoop

Stel de BMW Z4 valt helemaal in de smaak. De proefrit is bevallen en je wil tot de aankoop overgaan. Ook dan zijn er een aantal zaken om aan te denken:

Garantie
Ondanks deze zorgvuldige checklist kan het voorkomen dat de auto na een tijdje problemen geeft. Wanneer je garantie krijgt of kan kopen is dat mooi meegenomen om onbezorgd te genieten van een BMW Z4. Een voorbeeld is Bovag garantie. Deze garantie houdt in dat je 6 maanden garantie hebt op zaken die niet door slijtage kapot gaan. Dus loopt de motor in de soep, dan heb je recht op een kosteloze reparatie. Een ook op deze reparaties zit vanaf het moment van repareren weer 3 maanden garantie.

NAP – Nationale Auto Pas
Eén op de achttien gebruikte auto’s in Nederland heeft een teruggedraaide kilometerteller. Het NAP geeft aan of de kilometerstand die op de teller staat ook klopt met de werkelijkheid. Voor €2,99 kun je de check online uitvoeren; een klein bedrag op de aankoop van een BMW Z4, maar wel veel zekerheid!

Ik hoop dat je met deze lijst een mooie BMW Z4 kan kopen. Mocht je nog aanvullingen of opmerkingen hebben dan hoor ik dat graag! Laat even een comment achter en ik reageer z.s.m.

11 Comments

  1. remko · December 20, 2013 Reply

    Bedankt voor de tips, ik ga morgen naar een Z4 2.2 uit 2004 kijken. Nu was ik vorige week bij mijn bmw verdeler in brussel en hij wist mij te vertellen dat de markt voor deze auto’s vrij moeilijk is, ze raken niet gemakkelijk verkocht. Ik zie ook dat de auto’s die te koop staan lang te koop staan. Gevoelsmatig denk ik dat je flink kunt onderhandelen over de prijs. Is dat ook jouw ervaring ?

    mvg,
    remko

    • Martijn · December 21, 2013 Reply

      Ha Remko,

      Sowieso zit je in de goede periode van het jaar. Dealers willen hun targets/bonussen halen en het is winter (goed in cabriomarkt). Het hangt uiteraard heel erg af van de auto zelf, bedrijf/particulier, type bedrijf waar je koopt en wat de randvoorwaarden zijn. Zelf heb ik ‘m bij een betrouwbare specialist gekocht met die 6 maanden Bovag garantie geeft (is echt een aanrader overigens!). Koop je ‘m van een handelaar die er snel vanaf wil dan zit je in een betere onderhandelingspositie. Particulier heb je ook meer kans op een scherpe prijs. Gewoon even aftasten en… een brutaal mens heeft de halve wereld: dus doe eens een gek bod. Je kan altijd nog meer bieden 😉 Succes!

  2. Pat · June 29, 2014 Reply

    Goede tips! Ik ben op zoek naar een z4 en ik ga je tips uitprinten als checklist! Thnx!

  3. Richard van Bodegom · May 14, 2015 Reply

    Hallo Remco,

    Ik heb een Z4 2.3 automaat uit 2009 gekocht bij de erkende BMW dealer Breeman in Rotterdam met een jaar Breeman garantie
    Ik heb volledig vertrouwen in dit bedrijf het is mijn eerste auto die ik niet nieuw koop na 31 jaar zakelijk te hebben gereden ben dus wel verwend afgelopen jaren!
    Zal bij het afhalen en komend jaar goed op jouw punten letten !
    Dank voor je info als je nog aanvullende suggesties heb hou ik me aanbevolen.

    Groet

  4. Frans Smelt · June 7, 2015 Reply

    Beste Martijn,
    Twee maanden geleden heb ik een mooie Z4 2.0i uit 2006 gekocht van de 2e eigenaar. Jouw tips alvorens over te gaan tot aankoop heb ik gebruikt, waarvoor dank. De auto is prima, altijd volgens het voorgeschreven schema onderhouden door BMW dealers en vorige maand probleemloos door de apk gekomen. Toch heb ik (ook) sinds enkele dagen een defecte motor voor de electrische kap, door vocht. En dat, terwijl 2 jaar geleden dit ook gebeurd was en het probleem toen door BMW verholpen is met een nieuw motortje. Uiteraard baal ik ervan en probeer ik wel bij BMW enig verhaal te halen. Maar iets anders is nu mijn vraag aan jou:
    is het niet mogelijk de kap handmatig te openen? Hij ontgrendelt wel electrisch, gaat een centimeter open en stopt dan. Ik kan hem dan ook weer electrisch vergrendelen. In de handleiding lees ik wel hoe je de neergelaten kap handmatig omhoog kunt halen, maar niet of het omgekeerde, dus naar beneden, via dezelfde rode haak in de kofferbak mogelijk is. Kun jij mij helpen met deze vraag? Alvast dank voor je reactie.
    Met vriendelijke groet,
    Frans Smelt

    • Martijn · June 8, 2015 Reply

      Beste Frans, het is mogelijk om de kap handmatig te openen: wanneer de haken “ontgrendeld” zijn kan je (met 2 personen) de kap laten zakken. Je hebt de rode hendel en het “trekkoord” met zwarte dop die samen tot ontgrendeling van de kap leiden. Echter, ik heb er zelf ook een aantal keer mee geworsteld en ben tot de conclusie gekomen dat het handmatig ontgrendelen echt alleen voor noodgevallen is, en niet voor regelmatig gebruik. Wellicht niet het antwoord waar je op hoopt, maar mijn advies is om de motor te laten vervangen en de afvoerleidingen goed door te laten spuiten. Dan kun je er weer jaren tegenaan!

  5. bou · September 3, 2015 Reply

    Beste Martijn,

    bedankt voor de waardevolle tips.
    Bij een dealer heb ik een afspraak voor bezichtiging en proefrit van een Z4 2.5I.
    Dan neem ik de punten, die je opsomde op je site, met me mee.
    Dan kan ik beter beoordelen. !

  6. Jarco · April 17, 2017 Reply

    Beste Martijn,

    Dank voor je tips. Ik ga morgen naar een Z4 2.5 liter kijken en neem je tips zeker mee.

  7. Alex · July 28, 2017 Reply

    Beste Martijn,

    Heel handige lijst voor de beginnend z4 rijder. Dank!

  8. Piet van der Meer · June 27, 2018 Reply

    Martijn,ik ben vandaag van plan een z4 te kopen maar ik ben onzeker over de auto ,ik weet niet waar jij woon anders zou ik je willen vragen om met mij te gaan kijken het is nabij Zoetermeer,laat als het kan per omgaand even weten wat de mogelijkheden zijn vr, gr. Piet

Leave a Reply to bou Cancel reply