• facebook
  • grooveshark
  • linkedin
  • pinterest
  • twitter
  • youtube

Stationair toerental afstellen Vespa LX 50

vespa_toerental1Het stationair toerental van je Vespa (LX 50) verloopt wel eens. Je merkt dit doordat hij bijvoorbeeld uitvalt wanneer je moet wachten voor het stoplicht. Of dat je Vespa juist heel veel toeren maakt. Gelukkig is het afstellen van het stationaire toerental bij en Vespa LX 50 een peulenschil. In deze post laat ik je zien hoe.

Automatische choke

Voor het afstellen van het stationair toerental is het belangrijk om het volgende te weten. Wanneer je de Vespa start met een koude motor zul je merken dat het stationair toerental de eerste paar minuten hoger ligt dat ‘normaal’. Dit komt door de automatische choke. Dit is een regelaar die zorgt dat de verhouding lucht/brandstof bij een koude motor hoger is zodat deze de kans heeft om goed warm te worden zonder dat deze afslaat.

Afstellen met een warme motor

Wanneer je dus het stationair toerental gaat afstellen, doe dit dan wanneer de motor van de Vespa warm is (bijvoorbeeld na 10 minuten rijden). Zo krijg je een ‘eerlijk’ beeld van het stationair toerental dat niet beïnvloedt is door de automatische choke.

Stappen: afstellen van het toerental

vespa_stationair_toerentalHieronder vind je een aantal stappen voor het daadwerkelijke afstellen van de het toerental:

  1. Houd een kruiskopschroevendraaier bij de hand
  2. Open de buddyseat
  3. Verwijder de bak zodat de motor zichtbaar wordt
  4. Zoek midden op het motorblok naar een zilveren/zwarte dop. Daarnaast zie je een schroef met daarom een springveertje die eindigt bij de gaskabel.
  5. Wanneer je het stationaire toerental wilt opvoeren, draai dan het schroefje rechtsom, met de klok mee. Een klein beetje is genoeg; je hoort het toerental vanzelf oplopen
  6. Wanneer het toerental wilt minderen, draai dan de schroef linksom, tegen de klok in
vespa_toerental2

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave

That’s it! Een fluitje van een cent als je weet hoe het moet. Succes met het afstellen, en wellicht dat dit voor andere Vespa modellen ook geldt.

6 Comments

  1. René · April 4, 2016 Reply

    Hallo,

    Duidelijke uitleg maar het schroefje gaat niet verder rechtsom en de motor slaat nogsteeds af. Is hier een oplossing voor?

    Bedankt
    René van Norel

    • Martijn · April 4, 2016 Reply

      Beste René,

      Ik vermoed dat dan de kleppen gesteld moeten worden. Dit moet doorgaans elke 2000km tot 3000km gebeuren en is duidelijk merkbaar in de prestaties van de motor.

      Groet, Martijn

  2. Henry · June 3, 2016 Reply

    Super, thx voor de uitleg!!

  3. Bert · June 13, 2016 Reply

    De Piaggio Fly heeft de zelfde motor en carburateur neem ik aan?

    • Martijn · June 14, 2016 Reply

      Beste Bert,

      Dat weet ik niet precies. Is het een 4-takt motor?

      Groet, Martijn

  4. Bert · June 14, 2016 Reply

    Hallo Martijn,

    Het is inderdaad een 4-takt motor. Ik denk zelfs dat de motor overeen komt met de Vespa.

    Groeten,

    Bert

Leave a reply